Wrocław – przoduje pod względem infrastruktury rowerowej, ale może być lepiej
25-07-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Stolica województwa świętokrzyskiego osiągnęła bardzo dobre wyniki w kwestii bezpieczeństwa. Lepszy wynik miała tylko Łódź, której powierzchnia jest niemal trzy razy większa od Kielc. Od roku 2018 do 2021 liczba wypadków z udziałem rowerzystów zmniejszyła się o 32,5%.
W Kielcach stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych wynosi 21 %, jest to średni wynik w porównaniu do innych miast wziętych pod uwagę w Raporcie. Władze miasta starają się inwestować w ich rozbudowę. W ubiegłym roku na tego typu działania przeznaczono 0,20% budżetu. Jednak dla mieszkańców to wciąż zdecydowanie zbyt mało.
Pomimo inwestycji i rozwoju użytkownicy rowerów w tym mieście spotykają się na co dzień z pewnymi utrudnieniami.
Wiele odcinków dróg rowerowych nie jest ze sobą powiązana. Najboleśniejszymi białymi plamami są duże skrzyżowania, najczęściej z sygnalizacją świetlną. Znikoma liczba ulic z dopuszczonym kontraruchem oraz wiele głównych ciągów komunikacyjnych pozbawiona jest jakiejkolwiek infrastruktury rowerowej pozwalającej bezpiecznie poruszać się po mieście. Skutkiem tego jest nagminne jeżdżenie chodnikiem zamiast ruchliwą jezdnią. Wiele odcinków dróg dla rowerów jest zaniedbanych lub niemożliwych do korzystania w okresie zimowym, ponieważ nie są odśnieżane.
Jeśli już miastu udało się wygospodarować skromne środki na inwestycje mające załatać niektóre z wielu braków w infrastrukturze, to pojawił się problem z wykonawcami. Polityka miasta nastawiona jest głównie na promowanie indywidualnej komunikacji samochodowej. Przykładem niech będzie sygnalizacja świetlna, która jest dostosowana do tego rodzaju ruchu, a rowerzyści często muszą przekraczać skrzyżowania, na dwie lub nawet na trzy tury. Takie praktyki utrudniają i w efekcie nie zachęcają do wybierania roweru, jako wygodnego narzędzia do sprawnego poruszania się po mieście. Budowany Inteligentny System Transportu mógłby stać się okazją do wprowadzenia zasady premiowania ruchu rowerowego i pieszego. Niestety założenia tego systemu kompletnie nie uwzględniają tego rodzaju ruchu, skupiając się na minimalizacji strat czasu autobusów i pojazdów indywidualnych
– Robert Błaut, Kielecka Masa Krytyczna
Wyniki Kielc w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów
Strategia Rozwoju Miasta Kielce 2030 zawiera wiele projektów dotyczących polepszenia sytuacji rowerzystów. Jednym z głównych jest uruchomienie systemu rowerów miejskich oraz poprawa stanu dróg rowerowych i chodników. Z miejsc kluczowych dla integracji społeczności ma zostać wycofany ruch kołowy, a przestrzeń oddana pieszym i rowerzystom. Uspokojenie ruchu poprzez nadanie priorytetu komunikacji pieszej, rowerowej i zbiorowej pozwoli na zmniejszenie hałasu i obniży zanieczyszczenie powietrza.
Wprowadzanie inteligentnego systemu sygnalizacji świetlnej (ITS) ma zminimalizować straty czasu w przejazdach autobusów oraz pojazdów indywidualnych.
Dodatkowo miasto zakłada przyśpieszenie budowy nowych tras rowerowych. Współpraca z Regionalną Organizacją Turystyczna ma zapewnić integracje połączeń między miastem a terenami zielonymi. Promocja ruchu rowerowego, nie tylko jako formy rekreacji jest kluczowa dla rozwoju miast nowoczesnych, które w przyszłości chcą być atrakcyjne dla mieszkańców i turystów.
Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Kielcach.
Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Świętokrzyskie.